Charter till Rhodos – första resan med barn

5dccb-rhodos-bild2014
Antlantica Aegean Park Hotel, Rhodos.

En av de saker som vi saknat mest sedan vi fick barn var att resa. Vet att många reser med bebisar och småbarn men vi har inte riktigt känt oss redo. Visst, vi var i London när Tim var drygt ett år men det var bara ett par dagar och vi bodde hos vänner. Längre flygresor har bara kännts jobbigt hittills men nu äntligen tog vi oss i kragen och bokade en charterresa till Grekland. Jag som inte varit på charter sedan jag var 14. Nu kändes det helt plötsligt helt rätt igen!

abd5b-flyget
Ipad, alla föräldrars räddning på flyget.

Vi valde en resa med Fritidsresor till Atlantica Aegean Park i Kolymbia på Rhodos nordöstra kust. Vi visste inget om Rhodos sedan tidigare utan gick helt och hållet på bilderna från hotellet, det verkade barnvänligt och kanske skulle vi inte våga oss utanför anläggningen.

Flygresan tog 4,5 timme och jag skulle ljuga om jag skrev att det gick jättebra. Vi hade med papper och kritor, böcker, lego, snacks och flera små överraskningar. Vilden tröttnade efter ett par minuter av varje sak. Sen var det fyra timmar kvar. Som tur var hade vi tagit med vår iPad med, den räddade en timme. Sen var det tre timmar kvar. Att försöka få en 3-åring med myror i benen att sitta stilla så många timmar verkar är en omöjlighet. De som satt runt oss på flyget suckade mååånga gånger. Det var en pärs men vi överlevde!

ca53d-hotell-rhodos
Utsikt från vår balkong.
0438b-maten
Frukost.

Hotellet var ett all inclusive-hotell vilket vi var lite skeptiska mot från början men det visade sig helt obefogat. Maten på hotellet var väldigt bra, höll hög kvalitet, det var stor variation och mycket bra även för oss som inte äter kött. Frukost, lunch och middag serverades i bufférestaurangen. Det ingick även dricka, glass, snacks och olika smårätter/mellanmål under hela dagen och kvällen från de två poolbarerna. Man kunde även boka in sig för middag på de två andra restaurangerna som tillhörde hotellet och där var det a´la carte meny. Vi testade en kväll, det var jättegod mat men det funkade inte så bra med en 3-åring som inte ville sitta stilla så länge.

e67f6-kolymbia-strand
Stranden vid Kolymbia.

Stranden precis utanför hotellet var inte så bra att bada vid. Det var rätt så mycket stora stenar, badskor hade behövts i så fall. Det var dessutom ett bygge precis bredvid så det var inte så mysigt. Men det finns många andra fina stränder på Rhodos, vi besökte några av dem.

c0ca7-lilla-poolen
Lilla poolen, dock inte så liten.

Precis utanför vår del av hotellet fanns anläggningens mindre och lugnare pool, där hängde vi mest. Där fanns ägen en av poolbarerna där man kunde gå och hämta dricka, glass och snacks. Perfekt för både liten och vuxna. I den andra delen av hotellet låg det stora poolområdet med sjörövarbåt, plaskdamm och diverse vattenaktiviteter. Den besökte vi en gång men det var inte vår grej alls, alldeles för stimmigt trots att det var lågsäsong.

06c22-bamse-rhodos
Bamseklubben.
b8d84-hyrbil-rhodos
Vår hyrbil.
24391-psintos
Psintos
23e9a-rhodos-stad
Rhodos stad innanför murarna.

Ett besök i Rhodos stad hann vi också med. Den lilla stadskärnan innanför murarna är väldigt fin och det finns en hel del att se. Shopping är vi inte så intresserade av men det fanns en massa turistaffärer överallt. En loppis hittade vi också när vi strosade runt men för en gångs skull kom jag tomhänt därifrån. Efter att ha gått vilse, tagit mängder av bilder och en (svindyr) fika åkte vi vidare. Även fina turistfällor är tröttsamma.

97124-tsambika
Tsambikastranden på östra Rhodos.

Det finns flera mysiga stränder på Rhodos. En av dem heter Tsambika, stavningen varierar men det uttalas ungefär så i alla fall. Sanden är gul, mjuk och tung, vattnet grönt och med härliga vågor. Detta var vår favoritstrand som vi åkte till flera gånger. Trots att det var jättefint väder var det väldigt lite folk här i början på maj. De många raderna med ihopfällda solsängar vittnade dock om trängsel vid högsäsong.

86760-lindos
Lindos.

Lindos är nog det mest kända stället på Rhodos och här tillbringade vi nästan en hel dag. På förmiddagen klättrade vi upp till borgen högst upp på höjden. Vägen upp gick genom långa, trånga och vindlande gränder, med stup på ena sidan på sina ställen och avslutades med en brant stor stentrappa. I efterhand kan jag knappt förstå hur vår lille 3-åring orkade men med mycket energi och god vilja så går det mesta.

90598-lindos2
Lägg till bildtext

Väl uppe var det en fantastisk utsikt över omgivningarna. Hade vi åkt utan barn hade vi nog tagit en guidad visning för att få veta mer om borgen och Lindos historia men den trötta och svettiga 3-åringen fick syn var helt plötsligt hungrig, törstig och kissnödig. Solen stod högt på himlen och den fina stranden nedanför lockade också. Lindos strand var lugn och superfin, med turkosgrönt varmt vatten och mjuk sand. Det var knappt att vi ville åka tillbaka till hotellet.

365fe-lindos3
Lindos
622ec-familjeportratt-rhodos

När jag kollar igenom bilderna känns det som om vi varit på Rhodos betydligt längre än en vecka, vi har verkligen hunnit med en hel del. Kanske inte slappat så mycket som vi hade önskat men det är kanske för mycket begärt med ett litet barn i släptåg. Vi är i alla fall glada över att äntligen ha kommit iväg och det var inte alls så jobbigt att resa med barn som vi trodde. Det blir säkert några fler charterresor till barnvänliga hotell och om några år är vi kanske redo för lite större äventyr igen.

Många fler bilder från vår vecka på Rhodos hittar ni i fotoalbum: Rhodos 2014

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )